Dagelijks bestuur:
Voorzitter: Dhr. H. Veldhuizen
Secretaris: Mevr. M. Winkler
Penningmeester: Dhr. M. Beelen
Algemeen bestuur:
Dhr. J. Beelen
Dhr. B. Koers
Dhr. B.J. Visch
Dhr J. Steenbergen
Dhr H. Hazeleger
Jaarverslag 2023-2024
Zoals we in de vorige ledenvergadering hebben afgesproken zal ik het jaarverslag blijven voorlezen. Tevens zal dit jaarverslag op de website van het buurtgebouw geplaatst worden. Hier dan het eerste jaarverslag door de ´nieuwe secretaris´.
Een belangrijk punt wat wij ook in de vorige ledenvergadering hebben besproken is de prijs van de zaalhuur die gewijzigd is in 2023. De prijs van de zaalhuur is gelijkgetrokken voor alle verenigingen. Hierdoor is er momenteel geen scheefgroei meer.
Eind 2023 hebben wij als bestuur de beslissing genomen om de energiekosten voor de komende drie jaar vast te zetten bij de energieleverancier. Hierdoor hoeven wij de komende jaren voor het energiegebruik geen extra bijdrage te vragen aan de verenigingen. Dit is door de verenigingen positief ontvangen omdat er dan geen onverwachte energietoeslag meer doorberekend hoeft te worden.
Qua samenstelling van het bestuur is er afgelopen jaar weinig veranderd. Wij hebben zeven officiële vergaderingen gehad om diverse zaken te bespreken. Zaken variërend als de toegang van de website, een onderhoudsplan van de gemeente, een verhoging van het uurloon voor medewerkers tot het verlengen van de contracten van André en Cor.
De contracten van de beheerders André Vlieger en Cor van Klompenburg hebben wij in 2023 voor onbepaalde tijd verlengd. Wij als bestuur horen veel positieve berichten over de beheerders zowel van de verenigingen als van andere huurders.
Een verdrietige mededeling in dit jaarverslag is dat in september 2023 erelid en oud bestuurslid Dhr. Peter Plender overleden is.
Vanaf augustus 2023 is het Oostenlicht er als gebruiker bij gekomen. Verder is er qua samenstelling van huurders niets veranderd. Het Oostenlicht is drie dagen per week zalen gaan huren om les te geven aan MBO-scholieren. Dit gaat goed en naar tevredenheid van zowel en hen en als ons. We hopen dat dit ook komende schooljaren zo zal gaan en dat ze de zalen blijven huren. Wellicht dat er vanaf komend schooljaar pianoles in de kelder gegeven gaat worden. Maar dat is op het moment van schrijven van dit jaarverslag nog niet bekend.
Wel is er vanuit de gebruikers een melding gekomen over overlast van de rookzuil bij de ingang. De toegang is hierdoor minder aantrekkelijk en fris. Ook waait de rook naar binnen. Hierover gaan wij als bestuur in gesprek met de gemeente. Ook hebben wij inmiddels zelf gekeken naar opties om de rookzuil eventueel te verplaatsen.
De akoestiek in zaal 3 zorgt het laatste jaar voor opmerkingen vanuit de slagwerkgroep en OBK. Inmiddels is er voor de slagwerkgroep een oplossing gevonden door hen op vrijdagavond te laten repeteren in zaal 1. Voor OBK hebben wij op korte termijn nog geen passende oplossing gevonden. We hebben een offerte ontvangen om panelen te plaatsen aan het plafond zodat de akoestiek verbeterd wordt. Deze offerte is echter zo hoog dat we ook naar andere opties willen kijken en ook hierover in gesprek willen met de gemeente.
De gemeente heeft ons een meerjarig onderhoudsplan gestuurd en wij hopen hen binnenkort te ontvangen voor een toelichting op dit plan en om vragen van ons te beantwoorden. Vragen die wij hebben, gaan over de verduurzaming van het gebouw, alsmede bovenstaande punten de rookplek en de akoestiek. Wij willen eerst meer duidelijkheid van de gemeente over eventuele verduurzaming van het gebouw voordat er gestart gaat worden met groot onderhoud en voordat er een grote investering gedaan wordt om bijvoorbeeld de akoestiek te verbeteren.
Onopgemerkt is het waarschijnlijk niet gebleven, er is een nieuwe afbeelding geplaatst bij de ingang van het gebouw.
Afgelopen jaar waren wij als bestuur gelukkig weer paraat bij de activiteiten rondom Koningsdag. We hebben met de beheerders en het bestuur een mooie dag gehad en bedanken alle vrijwilligers die weer paraat hebben gestaan om ons te helpen. Even een korte stap naar 2024 waarin voor het eerst Oostendorp Bruist georganiseerd werd door de evenementencommissie. Ook hierbij hebben wij als buurtvereniging een bijdrage geleverd. De seniorenmiddag van Oostendorp Bruist werd in het Buurtgebouw georganiseerd. André en meerdere bestuursleden hebben geholpen bij barwerkzaamheden op het Honingsveld. Helaas werkte het weer niet mee, maar toch kijken we terug op een mooie start van een nieuw evenement.
Eindelijk konden er na een aantal jaar Covid ook weer activiteiten georganiseerd worden in het Buurtgebouw. Zo zijn er weer bingo-avonden georganiseerd door (CMV) Excelsior. In januari is er een succesvolle dialectenavond gehouden, georganiseerd door Arent thoe Boecop. Ook was er dit jaar weer een darttoernooi. En er is in april een uitverkochte toneelvoorstelling geweest. We hopen ook komende jaren weer zulke mooie activiteiten te hebben in het Buurtgebouw.
Afgelopen jaar zijn er drie elektrische barbecues aangeschaft, die binnen gebruikt kunnen worden. Hierdoor kunnen er naast buffetten ook barbecue-arrangementen aangeboden worden.
In het laatste deel van dit verslag wil ik namens het bestuur alle gebruikers, leden, vrijwilligers en niet in de laatste plaats het personeel hartelijk bedanken voor hun inzet.
Uw secretaris,
Miriam Winkler